چشمه شش‌پیر‌سپیدان شیراز + اطلاعات کامل

چشمه‌ شش پیر 

اگر سفر به شیراز با تمام زیبایی اش را تجربه کرده اید و آفتاب جِنگش شما را طالب اقامت در یک تفریحگاه خوش آب و هوای خنک کرده، بهترین لوکیشن برای اقامت شما چشمه شش پیر سپیدان است. چشمه ای طبیعی با آبی زلال از دل زاگرس که صدای گذرش از لابه لای سنگ ها بی شک یک موسیقی آرام بخش برای روح شما خواهد بود.

 

شش پیر

 

چشمه شش پیر کجاست و دسترسی به آن چگونه است؟

چشمه شش پیر در فاصله 110 کیلومتری با شیراز و در شهر اردکان قرار دارد. بعد از طی مسافت حدودا 75 کیلومتری از شیراز به شهرستان سپیدان خواهید رسید، از مرکز شهر باید به سمت اردکان حرکت کنید و سپس با طی کردن مسافتی حدودا 6 کیلومتری از اردکان به چشمه تاریخی و البته مقدس شش پیر شیراز خواهید رسید.

چشمه شش پیر سپیدان در فاصله 8 کیلومتری روستای برشنه قرار دارد.

 

چرا چشمه شش پیر استان فارس نزد اهالی منطقه مقدس شمرده می شود؟

به اعتقاد ساکنین این منطقه در روزگاران قدیم شش فرد عارف یا امامزاده به غاری در دل کوه پناه آورده اند و پس از ورود آنها غار مسدود و بعد از مدتی چشمه ای از همانجا جوشیده و بین کوه ها روانه شده.

مردم محلی همه ساله در ایام معینی اقدام به توزیع نذورات در کنار چشمه شش پیر سپیدان می‌پردازند. علاوه بر این برای روا شدن حاجات خودت کنار چشمه شمع روشن میکنند که این کار جدای از مباحث اعتقادی زیبایی بصری فوق العاده ای به چشمه شش پیر داده است. از این مکان بعضا با نام امامزاده شش پیر یاد می‌شود.

 

قدمت تاریخی چشمه شش پیر

برخی منابع قدمت چشمه را 4 هزار سال پیش از میلاد می دانند. نام رودخانه در ابتدا رتین بوده اما در زمان قاجار به شش پیر تغییر کرده است. همچنین در این زمان با راه اندازی جوی آبی از چشمه شش پیر به شیراز و حکاکی سنگ نبشته ای در این رابطه کنار چشمه، شش پیر بیش از پیش اهمیت پیدا کرد و رفته رفته به تفریحگاه زیبایی بدل شد.

 

شش پیر سپیدان

 

رودخانه شش پیر سپیدان و دریاچه برم شش پیر

آبی که از دل کوه بیرون زده کمی پایین تر رودخانه عمیق و زلالی را به وجود آورده که به رودخانه شش پیر شیراز معروف است. آب این رودخانه پس از گذر از بین انبوه درختان و شکافتن تکه سنگ های بزرگ، دریاچه ای را تشکیل داده که زیبایی اش کم نظیر است.

البته شنا کردن در دریاچه برم شش پیر شیراز به دلیل وجود ریشه های تنومند درختان و گردش آب بین سنگها توصیه نمی شود. هرچند مردم محلی معتقدند زمین آب دریاچه را می بلعد و هر کس اقدام به شنا در این دریاچه بکند طعمه زمین خواهد شد اما برای این باور دلیل علمی وجود ندارد.

آب دریاچه شش پیر سپیدان در ادامه راه خود در یک مسیر جذاب کوهستانی به سمت بخش همایجان از توابع شهرستان سپیدان می خروشد و با نهرهای باریکی به روش سنتی زمین ها، مزارع و باغ های سر راه خود را سیرآب می کند و در انتها به رودخانه شهر اردکان ختم می شود.

 

 

پیشنهاد خرید :  اگر به دنبال خرید باتوم کوهنوردی هستید میتوانید از وب سایت آنلاین کوهشید این محصول را مدل های مختلف با کیفیت بالا به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید . 

 

زیبایی های چشمه شش پیر شیراز

با توجه به طبیعت چشم نواز و بکر چشمه شش پیر سپیدان ، این دریاچه به عروس دریاها شهرت دارد. پاکی و زلالی این آب موجب استخراج آن برای تولید آب معدنی، و موقعیت مناسبش ساختاری برای احداث شیلات های پرورش ماهی فراهم کرده که از نکات تجاری دریاچه محسوب می شوند.

استخرهای پرورش ماهی شش پیر به پرورش ماهی قزل آلا می پردازند. همچنین بخشی از آب این چشمه با پشت سر گذاشتن بند انحرافی شهید طالبی توربین برق منطقه را به کار می اندازد.

اما جدای از بهره های تجاری و صنعتی شش پیر سپیدان ، آلاچیق هایی کنار چشمه برای گردشگران تعبیه شده که به زیبایی و دنج بودن آن می افزاید. حال چشم های خودتان را ببندید رو خود را زیر سایه آلاچیقی کنار چشمه تصور کنید در حالی که نسیم خنکی نفستان را تازه می کند و صدای موسیقی آب روحتان را جلا می دهد.

 

شش پیر شیراز

 

کوهنوردی در منطقه شش پیر سپیدان

اگرچه این منطقه ارتفاع آن چنان زیادی از سطح دریا ندارد اما همانطور که گفته شد به دلیل دارا بودن امکانات مناسب و همچنین زیبایی منحصر به فرد چشمه و اطراف آن، شش پیر برای علاقه مندان به کوه پیمایی توصیه می شود.

درخت های شش پیر عموما ساقه هایی تنومند و شاخه های در هم تنیده دارند که عبور آب از بین آن ها موجب سبز ماندنشان در اکثر مواقع سال است. باغ هایی که در اطراف چشمه قرار دارند نیز دلیل دیگری بر این پیشنهاد هستند که اقامت در آن ها می تواند آرامش را برای شما معنا کند. باغ بی بی گل شش پیر یکی از سرسبزترین باغ های منطقه بوده که تلاقی آن با رودخانه موجب خاص بودنش گردیده.

برای سفر به شش پیر پیشنهاد میکنیم از کفش مناسب و همچنین عصای کوهنوردی استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − پانزده =