ارتکند مشهد (بهشت گمشده) منطقه تفریحی حیرت انگیز

ارتکند مشهد

عبارت بهشت گمشده را احتمالا تا به حال بارها در زندگی تان شنیده اید، اما اینکه این توصیف برای کدامیک از شنیده ها درست است سوالی است که آبشار ارتکند در قلمرو نادرشاه افشار آن را به بهترین نحو پاسخ می دهد. بهشتی گمشده در کلات نادری که زیبایی بی مثالش چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

آبشار ارتکند کجاست و بهترین زمان برای سفر به آن چه فصلی است؟

 

ارتکند مشهد

 

این آبشار در نزدیکی مشهد مقدس قرار دارد. برای دسترسی به ارتکند پس از طی 105 کیلومتر از شمال مشهد، با فرعی روستای سررود و ارتکند مواجه می شوید، وارد فرعی شوید و مسیر خود را 7 کیلومتر ادامه دهید تا به روستای سرسبز سررود برسید، از همین ابتدا شما باید خودتان را آرام آرام برای مواجهه با بهشت آماده کنید.

این روستا ارتفاعی حدود 1500 متر از سطح دریا دارد و به سبب همجواری با کوه های تک خانه (در8کیلومتری غرب) و سرشاو (در 3کیلومتری شمال شرق) از آب و هوای مطلوبی برای فرار از آلودگی های شهری برخوردار است.

در این آبادی رودخانه ارتکند در جریان است که از دل کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد. اما برای رسیدن به آبشار ارتکند که مقصد اصلی ماست باید از روستای سررود مسیری دوساعته را پیاده در دل طبیعت گذراند، مسیری که احتمالا زیباترین خاطرات زندگی تان را برای شما رقم خواهد زد.

با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه بهار بهترین فصل و اردیبهشت ماه بهترین زمان ممکن برای سفر به ارتکند است.

 

 

پیشنهاد خرید : اگر برای سفر های چند روزه خود دنبال چادر مسافرتی اورجینال و با کیفیت هستید میتوانید از وب سایت آنلاین کوهشید این محصولات را به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید . 

 

لذت پیاده روی تا ارتکند

 

ارتکند

 

دو ساعت پیاده روی شاید در ابتدا سخت تصور شود اما در مسیر ارتکند شگفتی هایی از طبیعت خواهید دید که خستگی را تن شما بیرون خواهد کرد. پوشش گیاهی منطقه عمدتا از درختان اُرس شکل گرفته که هر کدامشان نزدیک به چندهزار سال قدمت دارد.

خرجه، گون، گز، خارشتر، تسکیته و شوره از انواع درختان ارتکند هستند که با اضافه کرد صدای رودخانه به آن ها توصیف بهشت گمشده بیش از پیش معنا پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن در فصل بهار از تمشک های خوشمزه و ریواس های ترش منطقه و همچنین اسفناج های مقوی آن به راحتی نمی شود گذشت.

ابتدای مسیر چند مرکز پرورش ماهی و شالیزار های حاصلخیز را مشاهده خواهید کرد که عطر برنج کلات را در بر دارند. در میانه مسیر رودخانه به مرور کم عرض تر و زلال تر می شود.

همچنین کم کم علفزارهای مسیر بلندتر و انبوه درختان سرسبز منطقه بیشتر خواهند شد که از اینجا به بعد مسیر را به حالتی نیمه جنگلی تبدیل می کنند. شیب مسیر به مراتب تندتر می شود و تا رسیدن به قله قره داغ این شیب تند با عمق زیاد حفظ می شود که این مسئله مستلزم استفاده از کفش مناسب کوهنوردی و لباس و کوله سبک است.

 

پیشنهاد خرید : شما میتوانید انواع کوله پشتی کمپینگ و کوهنوردی اورجینال را با بهترین قیمت از فروشگاه آنلاین کوهشید به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید .

 

جاذبه های گردشگری ارتکند

چشمه سلطان محمود ارتکند

رودخانه ارتکند در مسیر خود چشمه های دیدنی و زیبایی دارد، یکی از آنها چشمه سلطان محمود است که در چند متری کوه جریان دارد و زیبایی اش چشم هایتان را به خود خیره می کند.

رودخانه زو ارتکند

پیش از رسیدن به آبشار باید از میان دره عمیق و زیبا عبور کنید، رودخانه زو در این دره قرار دارد. آبی زلال و نه چندان عمیق در این رودخانه جریان دارد که برای عبور از آ ن تا زانو در آب فرو خواهید رفت.

 

غار آبی ارتکند

پس از گذر از رودخانه با باریکتر شدن دره با نیمچه غاری روبه رو خواهید شد که آب رودخانه از یک طرف وارد آن می شود و از طرف دیگر آن خارج می شود. این غار طولی حدود 15 متر دارد و در انتهای آن آبشاری به ارتفاع حدود 10 متر قرار دارد که از جذابیت های فوق العاده مسیر است. باتوجه به نمناک بودن همیشگی محیط غار، دیوار های آن همواره لزج و البته سُر بوده که برای گذر از آن باید بیشتر از باقی مسیر مراقب بود. همراه داشتن تجهیزات صخره نوردی می تواند راهکار مناسبی برای ایمن تر کردن سفر شما در طول مسیر باشد.

 

نردبان های ارتکند

در دو طرف آبشار نردبان هایی تعبیه شده که بالا رفتن شما از صخره را آسان می کند. پازلی که در ابتدای صحبتمان از آن یاد کردیم کم کم به تکه های طلایی خود می رسد؛

آبشار اول

آبشار ارتکند دارای دو تاج زیباست، نردبان کنار آبشار شما را به بالای آبشار اول می برد. هرچه پله ها را بالاتر می روید با دره ای تنگ تر و پوشش گیاهی انبوه تری رو به رو خواهید شد.

آبشار دوم

 

ارتکند کلات

 

برای رسیدن به آبشار دوم باید دره را تا انتها پیش ببرید. عرض دره کم کم تنگ تر شده تا در انتهای آن آبشار دوم به شما سلام کند. این آبشار از آبشار اول کمی بلندتر است.

اردوگاه ارتکند

در ابتدای تفرجگاه ارتکند اردوگاه مجهزی با امکانات مناسب وجود دارد که شرایط را برای اقامت آسان شما مهیا می سازد، همچنین در ابتدای ورود به شما کیسه های زباله ای داده می شود که این امر از مهمترین اقدامات برای حفظ پاکیزگی آبشار و مسیر آن است.

اما اقدام جالب توجه مسئولان اردوگاه هزینه ورودی آن است، به طوری که هنگام ورود از شما مبلغی دریافت خواهد شد اما در بازگشت اگر کیسه های زباله خود را پرکرده و تحویل دهید این هزینه به شما عودت داده خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =