دشت لار دماوند + معرفی کامل مسیر ها

دشت لار؛ نگینی مابین تهران و مازندران

دشت لار(دشت شقایق) محل روییدن شقایق‌های سرخ تماشایی در نزدیک ترین فاصله ممکن به تهران و در دامنه‌های قله دماوند قرار دارد که از آن با نام پارک ملی لار یا دشت شقایق‌های وحشی نیز یاد می‌شود. اما این دو تنها نام‌هایی نیستند که می توانند این دشت زیبا را توصیف کنند.

به راستی که همنشین دماوند، سرخیِ بینظیر، منظره‌ای مثال نقاشی و بسیاری عبارت جذاب دیگر می‌توانند نامی برای این طبیعت زیبای بی مثال باشند.

 

دشت لار

 

دشت لار کجاست؟

دشت سرسبز لار طبق آخرین تقسیمات جغرافیایی کشور جز شهرستان آمل مازندران به حساب می‌آید. این دشت پهناور از شمال و شمال شرقی خود به لاریجان در شهرستان آمل و در جنوب و جنوب غربی خود به لواسانات شهرستان شمیران تهران متصل است. از این رو می‌توان دشت لار را مرز بین استان تهران و مازندران دانست که در دامنه قله‌دماوند واقع است.

 

مسیر دشت لار با ماشین

برای رسیدن به پارک ملی لار چند مسیر وجود دارد که هرکدام از زیبایی‌های خاص خود برخوردارند.

مسیر اول

این مسیر از داخل شهر پلور و از مسیر جاده آبعلی آغاز می‌شود و تا ورودی پاسگاه محیط بانی دشت لار در قسمت شرقی این دشت شما را هدایت می کند. لازم به ذکر است که تمام این مسیر تا ورودی دشت آسفالت بوده و راه کم دردسر و آسانی به شمار می رود.

مسیر دوم

این مسیر از سمت تهران و از منطقه لواسان بزرگ آغاز می‌شود. به این ترتیب که پس از عبور از لواسان و بعد از آن با پشت سر گذاشتن برگ جهان و نیکنام ده به روستای زیبای ایرا می‌رسید و سپس از مسیر این روستا خودتان را به پاسگاه محیط بانی قوشخانه در قسمت جنوبی دشت لار خواهید رساند.

البته راه دیگری هم برای رسیدن به ایرا وجود دارد که با گذر از کنار سد لتیان و چهار باغ از مسیر روستای کلان شما را به ایرا می‌رساند.

مسیر سوم

مسیر سوم اما از روستای گرمابدر در نزدیکی فشم از توابع شهرستان شمیرانات شروع می‌شود که معمولا راه انتخابی عشایر و ساکنین بومی منطقه است و شما را به ورودی غربی پارک ملی لار می‌رساند. البته برای گذر از این مسیر باید از پاسگاه شکاربانی گرمابدر مجوز تردد بگیرید.

 

 

پیشنهاد خرید : اگر به دنبال کفش کوهنوردی و کمپینگ هستید میتوانید از فروشگاه آنلاین کوهشید این محصولات را با بهترین قیمت به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید .

 

آب و هوای دشت لار(دشت شقایق)

 

مسیر های دشت لار

 

دشت لار به علت قرار داشتن در رشته کوه البرز و دامنه قله دماوند یک منطقه سردسیر و ییلاقی به شمار می‌رود. همچنین همجواری با کوه و البته دوری از هیاهو و آلودگی‌های شهری همواره هوایی پاک و شفاف را در این دشت وسیع حاکم کرده که تنفس را در آن برای انسان لذت بخش می‌کند.

سرسبزی دشت لار و نیز شقایق‌های سرخ آن عطر و بوی خاصی را در این بهشت بی مثال پراکنده که دم و بازدم آن می‌تواند هر ذایقه را مجذوب خود کند. با توجه به شرایط آب و هوایی ذکر شده بهار می‌تواند فصل مناسبی برای عظیمت به دامان دشت لار باشد اما سفر به این پارک طبیعت ملی در باقی فصول سال خالی از لطف نیست.

 

دشت لار در تابستان

طبیعتا بهترین مقاصد سفر در فصل گرما و تابستان مناطق ییلاقی و سردسیر هستند که برای چند صباحی می‌توانند ما را از گرمای طاقت فرسای تابستان و البته آلودگی‌های بی پایان شهری نجات دهند.

اگر به دنبال مقصدی برای شروع یک سفر یا تفریح تابستانه هستید تردید نکنید و همین حالا کوله خود را برای سفر به پارک ملی لار ببندید. آب و هوای دشت لار در تابستان به قدری خنک و دلچسب بوده که از دیرباز محلی برای اقامت و برقراری اردوگاه شاهان و حاکمان بوده است.

همچنین تماشای گل‌های بی شمار زرد رنگ در کنار شقایق‌های سرخ این منطقه دلیل دیگری بر جذابیت این دشت سرسبز و دل انگیز است.

 

 

پیشنهاد خرید : اگر برای سفر های چند روزه خود دنبال ظروف کوهنوردی و کمپینگ هستید میتوانید این ست ظروف ها را با کیفیت بالا و بهترین قیمت از فروشگاه آنلاین کوهشید به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید .

 

جاذبه‌های گردشگری پارک ملی لار

 

پارک دشت لار

 

برای رسیدن به دشت لار هزار و یک جور زیبایی را پشت سر خواهید گذاشت اما به جرات می‌توان گفت که این جاذبه‌ها با رسیدن به دشت شقایق یا همان دشت لار تازه شروع می‌شوند یا به عبارتی به اوج خود می‌رسند.

منظره با شکوه کوه دماوند در امتداد دشت، سرخیِ دلربای شقایق‌های رقصان در صحرا و خود نمایی گل‌های زرد میان آن‌ها. تنوع پوشش گیاهی اما در این منطقه بیشتر از این حرف هاست. در پستی بندی‌های دشت گیاهان رنگارنگی نگاه شما را به خود جلب می‌کنند که اکثرا خاصیت دارویی نیز دارند.

گیاهانی چون گون، آویشن، گلپر، چای کوهی، شیرین بیان، بارهنگ، خرگوشک و والک و… که هر کدام خاصیت و عطر و بوی خاص خود را دارد. در کنار این‌ها می‌توان به تنوع جانوری منطقه نیز اشاره کرد که تقریبا تمامی گونه‌هایی که در رشته کوه البرز زیست می‌کنند را در خود جای داده. البته لازم به ذکر است که پارک ملی لار یک پارک محافطت شده محسوب می‌شود و سرتاسر آن توسط محیط بانی در کنترل است و هرگونه شکار در آن اکیدا ممنوع می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =