گردنه حیران کجاست ؟ | حیرت انگیز ترین ییلاق ایران + مسیرهای دسترسی

گردنه حیران؛ ییلاقِ ییلاق ها

درست است که ییلاق در زبان فارسی به معنای سردسیر است اما با شنیدن آن احتمالا اولین عبارتی که به ذهنمان می رسد سرسبزی است. از این رو به جرات می توان گفت که حیرت انگیزترین ییلاق ایران گردنه حیران است. حلقه مواصل دو استان اردبیل و گیلان. جاده ای که سانتی متر به سانتی مترش زیبایی است.

 

گردنه حیران کجاست؟

 

گردنه حیران کجاست

 

گردنه حیران در بخش شمال غربی گیلان است و بر اساس تقسیمات جغرافیایی جز شهرستان آستارا به حساب می آید. گردنه حیران یک جاده پرپیچ و خم است که از همسایگی ابرها در نزدیکی اردبیل شروع شده و با شیب ملایم و بعضا تندی رو به پایین می آید تا به آستارا برسد. برای دسترسی به گردنه حیران دو راه دارید که بر اساس مسیر دلخواه سفرتان و البته میل به سرپایینی یا سربالایی بودن جاده می توانید مسیر خود را انتخاب کنید.

اگر دوست دارید گردنه حیران را از بالا به پایین بروید می توانید از جاده اردبیل به سرعین به این جاده سرسبز و زیبا وارد شوید. اگر میل به پیمودن گردنه حیران از پایین به بالا را دارید مسیر انتخابی شما از شهرستان ساحلی آستارا آغاز خواهد شد.

 

علت نام گذاری گردنه حیران به این نام چیست؟

جالب است بدانید که حیران در زبان تالشی به معنای فضای احاطه شده در ابر و مه است. از آنجایی که این گردنه آب و هوایی مطبوع و در اکثر اوقات خصوصا ساعات اولیه صبح مه آلود است آن را حیران نامیده اند. البته لازم به ذکر است که گردنه حیران زیاد مرتفع نیست و ارتفاع آن نهایتا 1500 متر از سطح دریا است و اکثر کارشناسان رطوبت دریای خزر را علت ابر و مه بودن هوای گردنه حیران می دانند.

 

ناگفته هایی از گردنه حیران که باید بدانید

گردنه حیران اردبیل به سه قسمت روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می شود. رود ارس از دره کنار گردنه حیران عبور می کند و همین رود مرز بین ایران آذربایجان را تعیین می کند. با توجه به اهمیت استراتژیک این جاده سه روستای ونه بین، حاجی امیر پایین و حاجی امیر بالا فضایی امنیتی حفاظتی دارند.

 

 

پیشنهاد خرید : اگر به دنبال کوله پشتی کوهنوردی با کیفیت و اورجینال هستید میتوانید از وب سایت کوهشید به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید .

 

آیا به لذت رانندگی در گردنه حیران فکر کرده اید؟

 

گردنه حیران

 

به هنگام سفر یکی از عوامل اصلی و مهمی که در خستگی و حوصله مسافران تاثیر مستقیم می گذارد جاده و شرایط آن است. مخصوصا اگر با ماشین شخصی سفر کرده و خودتان راننده باشید.

از این بابت به جرات می توان گفت که گردنه حیران آستارا یکی از بهترین جاده های ممکن برای سفر در ایران است چون زیبایی بی حد و حصر آن نه تنها به حوصله شما اجازه سر رفتن نمی دهد بلکه شما را مشتاق به پیشروی بیشتر در خود می کند.

گردنه حیران از یک سو با جنگل احاطه شده و از سوی دیگر دره ای عظیم و البته سرسبز که رود ارس را در خود جای داده. در گردنه حیران وقتی به اطرافتان نظر می اندازید تا چشم کار می کند جنگل و کوه های پوشیده شده از گیاهان را خواهید دید که گردشگران از هر گوشه کنارش برای عکاسی بهترین استفاده را می برند. همچنین به دلیل پوشش گیاهی منطقه احتمالا در گردنه حیران با گله های دام و حیوانات اهلی نیز مواجه خواهید شد که خود از جلوه زیبایی برخوردار است.

 

آب و هوای گردنه حیران؛ این بی مثالِ چهار فصل

 

عکسهای گردنه حیران

 

همان گونه که گفته شد گردنه حیران از بالا به اردبیل و سرعین و در پایین به آستارا وصل است. پس در این جاده هم سرمای سردسیر را تجربه خواهید کرد و هم رطوبت دریا را.

در زمستان گردنه حیران پوشیده از برف است که خود منظره ای فوق العاده برای عکاسی رقم می زند. فرض کنید انبوه درختان بی شمار جنگل همه سفید پوش شده و پیچ و خم جاده از لابه لای آنها رد شود، این بهترین راه برای لذت بردن از زمستان نیست؟ البته باید توجه داشته باشید که گردنه حیران زمستان بسیار سردی دارد و تحمل سرمایش کار آسانی نیست.

در پاییز نیز تنوع گیاهان و درختان هزار رنگ منطقه جلوه کم نظیری به گردنه حیران می دهند. اما به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است! قطعا گولدن تایم همه مناطق سرسبز و جنگلی بهار است. چون که طراوت و شادابی طبیعت در بهار بیش از هر زمانی است. اما با توجه به سردسیر بودن منطقه و خنکی هوا در تابستان، بهترین زمان برای سفر به گردنه حیران از اوایل اردیبهشت تا آخر تابستان است. پس اگر در فصل گرما به دنبال مقصدی برای گریز از حرارت طاقت فرسای خورشید و همهمه های شهری هستید گردنه حیران می تواند بهترین گزینه برای سفرتان باشد.

 

 

پیشنهاد خرید : شما میتوانید انواع چادر کوهنوردی و کمپینگ اورجینال را با بهترین قیمت به همراه ارسال رایگان از فروشگاه آنلاین کوهشید تهییه نمایید .

 

امکانات تفریحی و رفاهی گردنه حیران

 

تصاویر گردنه حیران

 

در نظر داشته باشید که گردنه حیران در بین ایرانیان و گردشگران خارجی آنقدر جذاب و شناخته شده است که کمتر زمان خلوتی در این منطقه پیدا خواهید کرد. در میان گردنه حیران مناطق تفریحی و رفاهی زیبایی وجود دارد که بیشتر از همه تله کابین گردنه حیران که به شما امکان تماشای بهشت را از بالا می دهد بسیار معروف و پر طرفدار است. همچنین در سرتاسر گردنه حیران رستوران هایی برای سرو انواع غذاهای محلی ایرانی و فرنگی وجود دارد.

 

سوالات متداول درباره گردنه حیران:

فاصله گردنه حیران تا آستارا 33 کیلومتر 

فاصله ماسال تا گردنه حیران 163 کیلومتر 

فاصله تالش تا گردنه حیران 103 کیلومتر 

فاصله تهران تا گردنه حیران 524 کیلومتر

فاصله ارومیه تا گردنه حیران 407 کیلومتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =