تنگه تیزآب (مکانی بکر) + امکانات رفاهی و گردشگری

تنگه تیزاب؛ روند جاری آب در نزدیکی شیراز

استان فارس با مرکزیت شیراز را همه به عنوان یکی از دیدنی ترین استان‌های ایران می شناسند که البته شناختی بسیار صحیح است اما آیا زیبایی‌های این استان در اماکن تاریخی و گردشگری شیراز خلاصه می‌شود؟ پاسخ این سوال هرگز مثبت نخواهد بود.

در دل روستاهای اطراف شیراز طبیعتی نهفته است که چشم هایتان را به خود خیره می‌کند. تنگه تیزاب یکی از این زیبایی ها است که رودخانه اش با گذر از دل طبیعتی بکر محلی مناسب برای یک تفریح دلچسب است.

تنگه تیزاب شیراز کجاست؟

 

تنگه تیزاب

 

 تنگه‌ تیزاب شیراز در شهر اردکان از توابع شهرستان سپیدان واقع است. لازم به ذکر است که این اردکان با اردکان یزد متفاوت است. برای رسیدن به تنگه تیزاب باید در جاده اردکان به یاسوج 29 کیلومتر پیش روی کنید و تا با رودخانه ای جذاب روبرو شوید.

دسترسی به تنگه تیزاب از جاده سپیدان به ممسنی نیز ممکن است. راه رسیدن به رودخانه ماشین رو و کاملا آسفالت است. اما اگر می خواهید از برم‌های آن دیدن کنید باید مسیر نسبتا کمی را پیاده طی کنید.

فاصله تنگه تیزاب تا شیراز بیش از 90 کیلومتر بوده که حدودا دو ساعت رانندگی می طلبد. فاصله تنگه تیزاب تا یاسوج نیز یک ساعت می باشد. تنگه تیزاب روی نقشه به نوعی حلقه واصل دو استان فارس و کهکیلویه و بویراحمد است.

آب و هوای تنگ تیزاب در چهار فصل سال

 

تنگه تیزاب شیراز

 

تنگه تیزاب با توجه به نزدیکی به یاسوج و در ارتفاع بودن آن از آب و هوای کوهستانی برخوردار است. در زمستان سرما کاملا بر منطقه حاکم بوده و به همین دلیل سفر به آن در این فصل توصیه نمی شود، چون سختی و سوز آن بر لذتش خواهد چربید.

ییلاقی بودن تنگه تیزاب اما به شما این امکان را می دهد که بهار و تابستان خوشی را با آب و هوایی مطبوع در این تنگه بگذرانید. در فصل بهار شکوفه های گل ها جان تازه ای به طبیعت اطراف رودخانه می دهند و زیبایی خاصی می آفرینند. همچنین اگر برای پاییز خود به دنبال مقصدی برای سفر و گردش در منظره ای مناسب عکس های دونفره و عاشقانه هستید پیشنهاد می کنیم خزان این تنگه را از دست ندهید.

در فصل پاییز ریزش برگ درختان و رنگارنگ بودن آن ها قاب های جذابی برای ثبت عکس های خاطره انگیز شما خواهند ساخت. تابستان اما حکایت دیگری دارد. شما می توانید تابستانی خنک را در تنگه تیزاب سپری کنید به علاوه آن که امکان شنا در تنگه برای شما محیاست تا لذتتان از سفر را چندین برابر کند.

 

پیشنهاد خرید : اگر برای سفر های تابستان خود نیاز به چادر مسافرتی دارید میتوانید از وب سایت آنلاین کوهشید این محصولات را با بهترین قیمت به همراه ارسال رایگان تهییه نمایید

 

جاذبه های تنگه تیزاب؛ یکی از یکی دیدنی تر

 

تیزاب شیراز

 

بافت جنگلی حاکم بر این منطقه که پوشیده از درختان سرسبز و پر باری چون بادام کوهی، بنه، گردو و بلوط است با صدای پرندگان بر روی شاخه های کهنسال بید و رودخانه ای همیشه جاری چنان ترکیبی در تنگ تیزاب به وجود آورده که مطمئنا دلمان نمی خواهد از آن چشم برداریم.

این ترکیب برنده را به خوبی می توان در عکس تنگ تیزاب مشاهده کرد. اگرچه این تنگه پر از پیچ و خم و صخره است اما عبور جریان رودخانه از آن در مسیر خود آبشارهای کوتاه و بلندی را به وجود آورده که بر جذابیت گردش می افزایند. بهترین زمان سفر به تنگه تیزاب با توجه به وجود رودخانه فصل تابستان است چرا که آب تنی در آب آن خستگی مسیر را به کلی از تنتان به در خواهد کرد.

این جریان آب از انشعابات رودخانه بشار است که آبی زلال، شیرین و قابل شرب دارد. همین امر موجب پرورش ماهی و زیست ماهیان در این رودخانه گشته که بسیار مورد توجه علاقه مندان به ماهی گیری است. خصوصا اگر بدانید که معمولا ماهیان رودخانه ها به دلیل پاکی و شیرینی آب گوشت ترد تری دارند.

همچنین در نزدیکی تنگه تیزاب مکان هایی وجود دارد که سر زدن به آن ها خالی از لطف نیست. تفرجگاه رفاه فقط 1 کیلومتر با تنگه فاصله دارد. باغ ریگان در 4 کیلومتری تنگه و گردنه بلوط در 13 کیلومتری تنگه تیزاب واقع هستند. رستوران هایی نیز در اطراف رودخانه وجود دارند.

 

پیشنهاد خرید : اگر به دنبال خرید کوله پشتی کمپینگ برای سفر های چند روزه خود هستید میتوانید از وب سایت آنلاین کوهشید این محصولات را به همراه ارسال رایگان تهییه کنید .

 

امکانات رفاهی و گردشگری تنگه تیزاب شیراز

در سال های اخیر با توجه به بیشتر شناخته شدن منطقه این تنگه طرفداران زیادی پیدا کرده است. در ورودی تنگه تیزاب امکاناتی فراهم آماده تا موجب آسایش گردشگران باشد. امکاناتی از قبیل سکوی نشیمن و برقراری چادر، سرویس بهداشتی، نصب آلاچیق ها و کمپ های اقامتی که در تنگه به راه است.

با توجه به توضیحات ارائه شده برای سفر به تنگه خوش آب و هوای تیزاب بهتر است از چادرهای مسافرتی استاندارد برای اقامت در کنار رودخانه استفاده کرد. همچنین پوشیدن کفشی که هم سختی مسیر کوهستانی را برای شما آسان کند هم برای شنا قابل استفاده باشد خیال شما را از لذت بردن از گردشتان راحت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =