ساوالان | کوه سبلان کجاست (اطلاعات به صورت کامل)

کوه سبلان؛ کوه، اسکی و دریاچه ای در دل آسمان!

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که چند روز را برای فتح یک قله بالا بروید و در آن بالا با دریاچه ای وسیع و عمیق روبرو شوید که آب آن به زلالی و شفافی آیینه است؟ این فکر شما می تواند در کوه سبلان تبدیل به واقعیت شود.

هر چند عجیب و البته جذاب به نظر برسد اما باید بدانید که چشمه هایی در دامنه کوه سبلان قرار دارند که به شکل موازی در کنار هم جاری اند و یکی بسیار سرد و دیگری چشمه آب گرم است! همین امر بعلاوه چین های زیبای سبلان یا به زبان ترکی کوه ساوالان موجب شده تا آن را رگه رگه نیز بنامند.

 

کوه سبلان

 

کوه سبلان کجاست؟

کوه سبلان در به نوعی میان اردبیل و مشکین شهر قرار گرفته که به هر دو شهر مشرف است. کوه ساوالان یا به زبان تالشی سفلون کوه در فاصله ای 35 کیلومتری از شهرستان اردبیل و 25 کیلومتری مشکین شهر در استوار است و اگر آلودگی خاصی در هوا نباشد از هر دو شهر قابل مشاهده است. این نکته به خوبی در عکس های کوه سبلان قابل مشاهده می باشد. همچنین روستای ساوالان نیز از نمای این کوه بی نصیب نیست.

 

دسترسی به کوه سبلان

برای دسترسی به ساوالان آسان ترین راه از مسیر آب گرم شابیل است که به شمال شرقی سبلان منتهی می شود. از آنجا که اکثر سفرها به کوه سبلان برای استفاده از چشمه های آب گرم و سرد طبیعی این کوه با شکوه است، شما می توانید از جنوب شهر لاهرود از جوار چشمه های آب گرم در جاده اردبیل مشکین شهر سفرتان را آغاز کرده و با عبور از پناهگاه به کوه برسید.

از پناهگاه تا قله مسیر کاملا پاکوب و ساده است و پرچم های راهنما در ابتدای مسیر شما را به سمت قله هدایت می کنند. با توجه به این تمهیدات حتی اگر شما کوهنوردی مبتدی هستید به راحتی می توانید به قله صعود کنید اما چنین انجام چنین امری فقط در تابستان و فصل گرما ممکن است زیرا که در زمان بارش برف، عبور از کولاک و یخ بندان و طاقت آوردن در این شرایط مستلزم تجربه و دانش حرفه ای کوهنوردی است.

 

کوه سبلان کجاست

 

دیدنی های سبلان که نباید از دست داد

اما علاوه بر دسترسی و جذابیت هایی که ذکر شد راه های دیگری نیز برای صعود به ساوالان وجود دارد که به مراتب سخت تر از مسیر شابیل هستند. مسیر دیگری که در دسترس شماست مسیری است که از قسمت غربی سبلان و از دریاچه قره گل شروع شده و پس از عبور از هرم چال و پشت سر گذاشتن یخچال بزرگ شما را به پناهگاه غربی و بعد از آن به قله سبلان می رساند

اما مسیر دیگری هم برای صعود به قله 4811 متری سبلان هست که از دو مسیر ذکر شده سخت تر می باشد. اگر به دنبال به چالش کشیدن خودتان هستید پیشنهاد می کنیم از مسیر جنوبی به سمت قله سبلان حرکت کنید. البته در نظر داشته باشید که این مسیر هیچ پناهگاهی نداشته و علاوه بر آن سنگ های عظیم الجسه ای نیز بر سر راه شما قرار خواهند داشت که باید از آن ها عبور کنید. البته ضرب المثل هرکه طاووس پسندد جور هندوستان کشد اینجا خود را نشان می  دهد. جایی که بدانید پیست اسکی آلوارس که یکی از مجهزترین پیست های اسکی کشور بوده در مسیر جنوبی واقع است.

 

آنچه باید درباره کوه سبلان بدانید

در باور بومیان منطقه محل بعثت زرتشت پیامبر کوه سبلان بوده است. حتی نیچه در کتاب «چنین گفت زرتشت» خود نیز به پایین آمدن پیامبر ایرانیان باستان از این کوه اشاره کرده است. از این رو کوه سبلان برای برخی زرتشتیان و ساکنان بومی منطقه از قداست خاصی برخوردار بوده و بعضا آن را محل دفن زرتشت پیامبر نیز می دانند تا جایی که حتی بر آن قسم می خوردند.

ساوالان در مجموع دارای 3 قله است که بزرگ ترین آن به سلطان شهرت دارد. هرم و کسری نیز نام دیگر قله های سبلان اند.

سبلان یک کوه آتشفشانی غیر فعال است که چین های آتشفشانی آن بسیار معروف اند. این کوه عظیم و استوار از دره قره سو در شمال شرقی شهرستان اردبیل شروع شده و تا کوه قوشاداغ ادامه دارد. چین و واچین های زیبای کوه سبلان در کوه پایه به چشمه های آب گرم طبیعی بدل می شوند که خاصیت درمانی پرشماری دارند.

 

ساوالان

 

دریاچه ساوالان؛ آیینه آسمان

کوه سبلان در بلندترین نقطه خود 4811 متر ارتفاع دارد و جالب است بدانید که در بالای کوه و در حوالی آسمان دریاچه ای بینظیر و بکر انتظار شما را می کشد که به دریاچه ساوالان مشهور است. عمق دریاچه کوه سبلان در بعضی نقاط به 40 متر هم می رسد و در فصل گرم تابستان دمایی نزدیک به صفر درجه سانتی گراد دارد که قطعا سفر به آن تجربه فوق العاده جذابی برای شما خواهد بود.

دقت داشته باشید که اگر میخواهید کوهنوردی را به شکل اصولی و یا حرفه ای انجام دهید باید حتما از پک مناسب صعود به قله شامل لباس مناسب، عصا، کوله استاندارد، کفش کوهنوردی و امکانات برپایی کمپ استفاده کنید در غیر این صورت دردسر سفر برای شما زیاد بوده و همین امر فرصت لذت بردن در کمال آسایش و آرامش را از شما خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =