راهنمای خرید کفش مناسب کوهنوردی و طریقه نگهداری آن

کفش مناسب کوهنوردی  یکی از تجهیزات مهم و مورد نیاز برای هر کوهنورد می‌باشد که در سلامتی فرد تاثیر بسیاری دارد. اگر شما قصد کوهنوردی و یا طبیعت‌گردی داشته‌باشید خرید کفش کوهنوردی برای شما بسیار ضروری است.

همه‌ی ما میدانیم که به پا قلب دوم انسان نیز گفته می‌شود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است،بنابراین بهتراست درهنگام کوهنوردی یا طبیعت‌گردی از انتخاب کفش‌های مناسب اطمینان پیدا کنیم .

انواع کفش‌ها

 

انواع کفش کوهنوردی

کفش پیاده‌روی

برای اینکه بتوانیم مدت زمان طولانی را پیاده‌روی کنیم بهتراست از کفش‌های مناسب پیاده‌روی استفاده کنیم که کفش‌هایی بسیارسبک و بدون ساق و مناسب جهت مسیرهای بدون شیب و صاف می‌باشند.

کفش کوهپیمایی

کفش‌های کوهپیمایی معمولا سنگین‌تر از کفش‌های پیاده روی می‌باشند وبه صورت نیم ساق وازجنس چرم یاگرتکس هستند و قابل استفاده برای تمام فصول سال.

کفش کوهنوردی

 کفش کوهنوردی به دلیل حفاظت از مچ پا به صورت ساق‌بلند ساخته‌شده که بین ۱۴تا۱۹ سانتیمتر ارتفاع دارد و انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کفش‌های کوهپیمایی دارد،بهتراست ازاین کفش در ورزش‌های زمستانی استفاده نشود.

کفش کوهنوردی سنگین

این نوع کفش بدون هیچ نوع دوخت،دارای تاریخ انقضا و بدون انعطاف‌پذیری می‌باشد،این کفش‌ها بسیار قوی و سنگین و مناسب برای گرامپوس(تیغه‌های فلزی کف کفش برای حرکت در یخ و برف)،هستند و توصیه می‌شود فقط،برای صعود‌های کمتر از ۵۰۰۰متر استفاده شود.

کفش سنگ نوردی سنگین

در ورزش سنگ نوردی بیشتر فشار روی پنجه پا می‌باشد به همین دلیل این کفش به شکل خاصی طراحی شده تامناسب برای صخره نوردی و سنگ نوردی باشد.

جنس کفش کوهنوردی

جنس کفش‌های کوهنوردی معمولا از چرم طبیعی یا مصنوعی،پارچه‌های گرتکس که قابلیت گردش هوا را دارند وهمینطورعایق باد و رطوبت هستند، پارچه‌های ضربه گیر،مانند کولار،تین سولیت مناسب برای فصل زمستان که قابلیت نگهداشتن گرمارا دارند،فایبرگلاس که به کفش‌های پلاستیکی معروف است.

کفی کفش

شاید بتوان گفت در ورزش کوهنوردی کفی کفش به اندازه خود کفش از اهمیت بالایی برخوردار است،کفی‌های کفش از کربن و لاستیک ساخته می‌شوندکه ضد لغزش وبسیار مستحکم هستند،

ویبرام بهترین برند کفی ساخته کشور ایتالیا می‌باشد.

با همه‌ی این تفاسیر یکی از مهم‌ترین مراحل طریقه نگهداری کفش می‌باشد و  از آن‌جایی که کفش‌های کوهنوردی گران قیمت هستند و برای استفاده در شرایط سخت ساخته شده‌اند،بهتراست درنگهداری آنهادقت شود تاخاصیت ضد‌آب بودنشان از بین نرود و دیرتر خراب شود،باخواندن دفترچه راهنما میتوانید طریقه مراقبت از کفش‌ها را یادبگیرید و یا اینکه در رابطه با کفش مورد نظر خود تحقیق کنید.

برند کفش

 

کفش مناسب کوه

 

کفش‌های کوهنوردی برندهای مختلفی دارند،

اینجا چندتا برند مختلف و شناخته شده رو معرفی میکنیم

کفش کوهنوردی برند هامتو: که درسال ۱۹۸۵به عنوان یک نام‌ تجاری تجهیزات سفر نام‌گذاری شد.

کفش کوهنوردی برند سالامون: این شرکت در سال ۱۹۴۷در شهر آنسی،در قلب آلپ‌های فرانسه تاسیس شد،کفش‌های این برندازکیفیت ساخت بسیار بالا و ایمنی و محافظت از پا و ضربه گیر بودن برخوردار است.

کفش کوهنوردی برند نورث فیس:این شرکت آمریکایی درسال ۱۹۶۸ تاسیس شد،کفش این برند از محبوبیت بالایی در بین کوهنوردان برخوردار است.

دو برند ایرانی معروف در بین کوهنوردان جام برتر و شرپا،بسیار شناخته‌شده و با کیفیت عالی می‌باشد که سایت کوهشید این کفش‌های بی نظیر رو با قیمت مناسب در اختیار شما گذاشته‌.

جمع بندی

اگر قصد سفر دردل طبیعت و یا کوهنوردی به صورت حرفه‌ای دارید،حتما تجهیزات مناسب به همراه داشته‌باشید، استفاده از کفش مناسب میتواند سختی مسیر را تا حدودی برای تان آسان تر کند و از تاول زدن پاها جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =