راهنمایی خرید چادر کوهنوردی ایده آل + 10 نکته طلایی هنگام خرید چادر

 
راهنمای خرید چادر کوهنوردی و کمپینگ که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دوستداران طبیعت می‌باشد تا هنگام خرید چادر کمپینگ بتوانند بهترین انتخاب را داشته‌باشند ما در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی را به شما ارائه کنیم تا بتوانید بهترین چادر کوهنوردی مد‌نظر خود را پیدا کنید .

برای خرید چادر کوهنوردی در ابتدا باید اولویت‌های خود را در پناهگاه تعیین کنید؛ برای مثال ، آیا شما به فضای قابل زیست بیشتری در چادر احتیاج دارید یا وزن کمتری؟ یا اینکه ممکن است تعداد درب‌ها برای شما مهم باشد.
توجه به اندازه دهلیز و ساختمان تک در دو دره،مقاومت قطب، دوام پارچه ،پوشش‌های ضد آب، همه و همه مواردی هستند، که در انتخاب شما برای چادر کوهنوردی می‌تواند تاثیرگذار باشد. یا به عبارت ساده‌تر ، هر چه هوا و شرایط کوهستان تهاجمی‌تر باشد پناهگاه شما باید مستحکم‌تر باشد.

چادر کوهنوردی شما در واقع سر پناه شما در طبیعت به حساب می‌آید و به همین سبب است که شما می‌بایست در انتخاب آن دقت بسیار زیادی‌را داشته باشید.

تقسیم بندی چادر‌های کوهنوردی و کمپینگ

چادر‌‌‌ها به دو دسته کلی کمپینگ و کوهنوردی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از :

 

چادر‌های کمپینگ (یا تابستانه) :

این چادر‌ها برای ارتفاعات پایین و برنامه‌های طبیعت‌گردی در فصول بهار، تابستان و پاییز مناسب هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشترین میزان تهویه هوا در آن صورت می‌گیرد و همچنین تنوع در این نوع زیاد است و با توجه به تعداد افراد و نوع برنامه‌ سفر اشکال مختلفی دارد.

چادر‌کوه نوردی (ارتفاع یا زمستانه) :

مشخصات، قیمت و خرید چادر کوهنوردی 2 نفره پکینیو مدل c2009 | دیجی‌کالا

این نوع چادرها برای ارتفاعات و سفرهای کوهنوردی و یا برنامه‌های کمپینگ در فصل زمستان مناسب است و  از نظر طراحی و ساخت تخصصی است، متناسب با ارتفاع، چگونگی کارکرد و سایر ضرورت‌های مورد توجه گروه کوه‌نوردی تهیه شده است.
از پارچه‌های ضخیم و اسکلت‌های محکم ساخته شده است و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی مقاوم است. این نوع چادرها ارتفاع کمی دارند تا بتوانند در مقابل بادهای شدید مقاومت کنند. چادر زمستانه برای استفاده در کوهستان‌ها و آب‌وهوای سرد و برفی گزینه بسیار مناسب و قابل اعتمادی است.

 

پیشنهاد خرید : اگر به دنبال چادر کوهنوردی با کیفیت بالا و اورجینال هستید حتما از چادر‌های فروشگاه اینترنتی کوهشید دیدن کنید و این محصولات را به همراه ارسال رایگان درب منزل دریافت کنید .

 

۱۰عامل مهمی که در هنگام خرید چادر کوهنوردی باید به آن توجه کنید.

 

1) مشخص کردن هدف

خرید چادر کوهنوردی به این معنا که مشخص شود آیا این چادر برای برنامه طبیعت‌گردی و یا برای برنامه کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Which camping tent should I get? - Chicago Tribune

 

2) توجه به تعداد همسفران 

این چادر برای چه تعداد افرادی مناسب است ؟سفرمان به صورت تک نفره است یا به همراه دوستان یا خانواده

Premium Photo | Happy family on a camping trip in their tent

 

3) توجه به میزان تجهیزات و امکانات چادر 

 

بعضی چادر‌ها دارای امکاناتی مانند آشپزخانه، در ورودی، انباری، تهویه و ضد آب بودن مجهزند؛ پس در هنگام خرید چادر باید مشخص کنید چه امکاناتی از یک چادر انتظار دارید و سپس برای خرید اقدام کنید.

48 Best Instant Tents For Camping in 2021 | Family Camp Tents

 

4) جنس چادر کوهنوردی 

چادر کوهنوردی از دو بخش تشکیل شده است اسکلت و جنس بدنه.
اسکلت : ممکن است جنس اسکلت چادر فلزی، چوبی، فایبرگلاس، کانال بادی،فیبر کربن و….باشد.

 

اغلب چادرها جنس‌شان از پلی‌استر یا پلی‌آمید ضد آب است ولی در شرایطی که هوا بارانی باشد از چادرهای دوپوش هم نیز می‌توانید استفاده کنید که این چادرهای دو پوش از دو لایه پلی‌استر تشکیل شده است که دارای ضخامت بیشتری است و مانع از ورود آب به داخل چادر می‌شود.

What is a good tent waterproof rating? | How to

 

5) وزن و حجم چادر 

برای خرید چادر کوهنوردی ، اگر چادر را برای سفرهای کوهنوردی در ارتفاعات بالا بخواهید باید حجم کمی داشته باشد تا بتوان به سادگی آن را حمل کرد.
ولی اگر برای طبیعت‌گردی و در ارتفاعات پایین‌تر بخواهید ،انتخاب چادر با حجم بیشتر تاحدودی امکان پذیر است.طبیعتاً چادرها با حجم پایین‌تر مناسب‌ترند حتی زمانی که وسیله نقلیه هم داشته باشید باعث می‌شود تا جای بیشتری برای بقیه وسایل باقی‌بماند.

هم‌چنین به میزانی که حجم و وزن یک چادر بیشتر باشد آن چادر جادار‌تر خواهد بود . البته این موضوع به جنس پارچه و ستون‌های آن بستگی زیادی دارد.

بدیهی است هرچه وزن چادر شما کمتر و ابعاد آن کوچک‌تر باشد ، حمل و نقل آن نیز ساده‌تر خواهد بود.به همین سبب است که بیشتر شرکت‌های تولید کننده سعی دارند تا با ارائه طرح‌های جدید ضمن حفظ گنجایش از وزن نهایی و ابعاد حالت بسته شده بکاهند .

در رابطه با وزن و ابعاد حتما این نکته را در نظر داشته باشید که گزینه‌ای را انتخاب نمایید که متناسب با جایگاه‌های کوله‌پشتی شما باشد و بتوانید بعداً آن را در کوله‌پشتی خود به راحتی جای دهید . به عبارت ساده‌تر بهترین چادر کوهنوردی آن است که وزن کمی داشته‌باشد.

 

6) قالب (شکل)

شکل یک چادر اهمیت زیادی دارد، چون نقش تعیین‌کننده‌ای در مشخص کردن میزان فضای داخلی چادر، استحکام آن در برابر باد و باران و وزن چادر دارد. به عنوان مثال چادری که طراحی مثلثی‌شکل و ارتفاع نسبتا زیادی دارد، مثل سقف‌های شیروانی به خوبی آب باران را به کناره‌ها هدایت می‌کند.
چادرهای کوه نوردی قالب های مختلفی دارند از جمله:

  • تونلی
  • گنبدی آزاد
  • گنبدی
  • مثلثی
  • رودررو یا face to face
  • ژیودزیک
  • چهارچوبی

 

چادر کوهنوردی تونلی :

15 Best Travel Tunnel Tent 🏕️ for Camping {Review} - TheCampingGear
این چادرها دو یا چند حلقه‌ای و معمولا به حالت ازاد نمی‌ایستند و فرم خاصی دارند و پارچه چادر کوهنوردی تونلی از جنس پارچه‌ای مناسب برای محافظت از باد هستند.

چادر کوهنوردی گنبدی آزاد :


این چادرها با استفاده از دو تیرک ضربدری به عنوان قاب آن زده می‌شود و نسبت به چادر کوهنوردی گنبدی کمتر محکم است.

چادر کوهنوردی گنبدی :

این چادر‌ها به شکل ازاد به چند تیرک که در بالای‌ان قرار گرفته‌اند متصل است. و پارچه چادر کوهنوردی گنبدی در مقابل باد به راحتی بلند میشود که باید با ریسمان بست و معمولا این چادرها به شکل چادر کوهنوردی شش گوش یا چادر کوهنوردی دایره.

 

چادر گرده‌ماهی یا مثلثی (Ridge Tent) :

Types of Camping Tents Part 1: The Standards
این نوع چادر‌ها دو تیرک عمودی در ابتدا و انتها و یک تیرک افقی که روی آن‌ها سوار می‌شود، ساختار اسکلتی این چادر را تشکیل می‌دهد.
چادر مثلثی در مقابل باد و باران مقاوم‌اند ولی از کناره‌ها ثبات بالایی ندارند.
این چادر به‌منظور استقامت بیشتر در برابر باد با طناب‌های مخصوص به زمین محکم می‌شود.

 

چادر رودررو یا face to face :

این چادرها بدو بخش تقسیم می‌شوند بخش اول نشیمن و بخش دوم مناسب استراحت و خواب می‌باشد.

 

چادر ژیودزیک :

این چادر‌ها از خانواده گنبدی‌ها هستند از نظر مقاومت تحمل بالاتری در مقابل باد دارند.

 

چادر چهارچوبی :

چادر چهارچوبی به شکلی طراحی شده است که داخلش تیرک‌هایی از جنس استیل قرار گرفته که چادر را برای کارهای مختلفی مثل خواب، آشپزی و… قسمت‌بندی می‌کند. این چادر از کتان یا الیاف مصنوعی تهیه شده و برای شرایط جوی بد بسیار مناسب است.

7) تعداد درهای چادر :

تعداد درها در وصل چادر تاثیرگذار هستند و معمولاً چادرها یک دره یا دو دره هستند چادر‌هایی که دارای دو در هستند به همان نسبت حجم آنها بیشتر است.

8) نصب آسان :

بیشتر چادر کوهنوردی‌های مدرن ٬ نصبی آسان دارند. بسیاری از مدلها از رنگ بندی برای مشخص کردن جای استفاده هر قطعه استفاده کرده‌اند.

9) تعداد سفرها 

بیشتر چادرهای ارزان قیمت در  بازار از موادی ساخته شدند که برای کمپ مداوم مناسب نیست، اگر شما بیشتر از سه بار در سال در طبیعت کمپ می‌کنید حتما این چادرهای ارزان قیمت، عامل دردسر و تجارب بدی همانند، شکستن میله‌ها، پارگی چادر و نفوذ آب همگی عواملی هستند که هیچ کس دوست ندارد در طول سفر تجربه کند.
اگر شما بخواهید ،ابزاری داشته باشید که به مدت طولانی برایتان کار کند ، باید به اندازه کافی هزینه کنید.
هزینه برای چادر حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری برای سفرهای مطمئن و جذابیست که در طول آن خاطرات خوبی خواهید داشت. حتی در درازمدت موجب کاهش هزینه شما خواهد شد.

 

10) فصل و مکان مورد استفاده 

برای خرید چادر کوهنوردی بسته به موقعیت و زمان مورد استفاده‌شان دارای تفاوت‌های مشخصی هستند. برای مثال چادر‌هایی که برای مناطق مرتفع و سرد استفاده می‌شوند با چادر‌هایی که برای مناطق مرطوب و یا بیابانی استفاده می‌شود، تفاوت‌های بارزی دارد . بصورت کلی چادر‌ها بر اساس فصول سال عرضه می‌شوند و عموماً هر فصل از سال نوع خاصی از چادر‌ها را دارد که می‌بایست به این نکته در حین انتخاب بهترین چادر کوهنوردی دقت فرمایید.

 

چه چیزی چادر 4 فصل را از چادر 3 فصل متمایز می‌کند؟


در یک کلام قدرت.
چادرهای 4 فصل که برای کمپ در باد شدید و محیط‌های برفی طراحی شده‌اند ، محافظت بیشتری نسبت به بیشتر چادرهای 3 فصل دارند.
آنها دارای پارچه های سخت‌تر ، تیرهای محکم، نقاط تنش تقویت شده و سایر جزئیات خاص زمستان هستند. برای دستیابی به قالب‌های محکم و گرمای بیشتر ، ممکن است کمی وزن اضافی داشته باشند ، اگرچه طرح‌های فوق سبک آن نیز وجود دارد.
این چادرهای هوای سرد ، برای کنترل شرایط سخت‌تر در ارتفاعات بالاتر یا زمستان‌های عمیق طراحی شده اند.
چادرهای 4 فصلی به شما این اطمینان را می‌دهند که پناهگاه شما در زیر بارش برف یا وزش باد شدید سقوط نخواهد کرد.
در مقابل ، چادرهای 3 فصل (که معمولا چادر های کوله‌پشتی نامیده می‌شوند) برای بیشتر ماجراهای غیر زمستانی مانند گردش‌های پاییزی ، پیاده روی‌های بهاری یا اردوگاه‌های تابستانی بسیار مناسب هستند.
این چادرهای کوله‌پشتی مجهز به پانل‌هایی برای تهویه و ساختار دو جداره هستند که شامل بدنه چادر و یک مگس پران است ، و برای محافظت در برابر مشکلاتی مانند ، باد متوسط ​​و باران است.
این چادرها به صورت قابل تنفس و سبک طراحی شدند و می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

چادر تک جداره در مقابل چادر دو جداره

تعداد دیواره‌های چادر شما قابلیت تطبیق پذیری ، وزن و انواع شرایط ایده آل آن را دارد.

چادرهای دو جداره، همان طور که از اسم آن مشخص می‌شود یک چادری است که از دو دیوار تشکیل شده است.
به طور معمول شامل بدن چادر و یک مگس پران است. با تکامل چادر‌ها از پارچه‌های نخی و نایلونی ،با ترکیب دو لایه پارچه برای رسیدن به ضدآب بودن وقابل تنفس بودن، چادرهای دوجداره (دوپوش یا double) را طراحی کرد.
این ساختار دو لایه امکان انعطاف پذیری بیشتر ، تهویه و ذخیره‌سازی دنده را فراهم می‌کند. در بیشتر چادرهای کوله پشتی 3 فصل از طراحی دو جداره برای ایجاد بیشترین شرایط استفاده می‌شود. بارانی 100٪ ضد‌آب است ولی قابل تنفس نیست. بدن چادر داخلی 100٪ قابل تنفس است ولی ضد‌آب نیست. این دو لایه باهم می‌توانند در صورت نیاز به محافظت کامل ، یا در صورت عدم جریان هوا ،شرایط مساعدی را برای شما در چادر فراهم کنند.

چادرهای تک جداره ، از یک لایه پارچه ضد آب ساخته شده اند. آنها اغلب دارای دریچه های کوچک برای دستیابی به جریان هوا و کاهش تراکم هستند. این طراحی مینیمالیستی ، چادرهای تک جداره را به گزینه سبک‌تری تبدیل کرده است.‌

همچنین نصب آن‌ها آسانتر و سریعتر انجام می‌شود .

چادرهای تک جداره معمولاً از ذخیره‌سازی دنده چشم پوشی می‌کنند و معمولاً اجازه می‌دهند چگالش بیشتر شود. بنابراین محیط های سرد و خشک برای این چادرها مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =