کوهنوردی چیست؟ – تاریخچه کوهنوردی

فواید کوهنوردی:

کوهنوردی تلفیقی از ورزش و تفریح است. و برای عده‌ای شغل یا بخش الزامی از شغل است.پیمایش مسیرهای فنی با ابزارهای فنی و در گیر کردن خود با راه‌های سنگی و در بعضی مناطق یخی را کوه پیمایی می‌نامند. کوه پیمایی به معنی پیمایش راه است. و در عمل با کوهنوردی تفاوت دارد.کشور ایران به دلیل داشتن قله‌های بلند استعداد‌های زیادی برای ورزش کوهنوردی دارد.به ارتفاعات بیش از 600 متراز زمین اطرافش کوه می‌گویند. و بلندترین قسمت کوه‌قله است، یک کوه می‌تواند از چند قله برخوردار باشد. که در یک خط الراس قرار دارند، و به بلندترین قله، قله اصلی گفته می‌شود و باقی قله‌ها فرعی اند.

کوهنوردی بدون شرایط سنی است. به همین خاطر بازنشستگی ندارد و هر شخص با هر شرایطی می‌تواند بهره‌مند شود.

فواید پزشکی کوهنوردی:

به دلیل در دسترسی نداشتن وسیله نقلیه شمارا اجبار به پیاده‌روی می‌کند؛ و پیاده روی خود موجب کاهش وزن می‌شود.

1- باز شدن مویرگهای بدن: مویرگ‌های بدن در شرایط عادی بدن و استراحت، 15 درصد از ظرفیتشان فعال و باز هستند؛ ولی در هنگام کوهنوردی به 95 درصد می‌رسند. چون اکسیژن و خوراک نیاز بدن توسط مویرگ‌ها به نقاطی از بدن می‌رسد؛ و با باز شدن و فعال‌تر شدن مویرگ‌ها خوراک و اکسیژن با سرعت و کیفیت بیشتری به مغز و عضلات و احیای داخلی بدن می‌رسد.

2 – جلو گیری از بیماری های قند خون: متابولیسم (سوخت وساز) مواد جاریه همراه خون در بدن مثل،  کلسترول، قند، پروتئین‌ها و اسید‌اوریک به بهترین حالت صورت می‌گیرد و سوخت و ساز کامل خون فرد از ابتلا به بیماری قند در امان است.

3 – از بین بردن چربی بدن: درهنگام فعالیت‌های ورزشی و خصوصا کوهنوردی، کالری مورد نیاز بدن سه برابر می‌شود. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی‌های ذخیره شده اش را می‌سوزاند . و مصرف می‌کند وبا عرق کردن مقداری از چربی‌های زیر پوست از طریق عرق کردن دفع می‌شود.

4 – زیاد شدن خون در عضلات: در هنگام کوهنوردی خونی که در عضلات است 20 برابر شده. و پر خون شدن عضلات موجب می‌شود عضلات غذای بیشتری مصرف کنند و قوی‌تر شوند.

تاریخچه کوهنوردی:

اتزی مرد یخی 5300 سال پیش از 3000 متر کوه‌های آلپ بالا رفته بود و بقایاییش در این ارتفاعات پیدا شده است.
در تاریخ سنتی و ثبت نشده ایران آرش کمانگیر کوه دماوند را بالا رفت و با کمانش مرز بین ایران و توران را مشخص کرد.
نخستین کوهنوردی ثبت شده در تاریخ متعلق به صعود سرداران ایرانی آزتاخه و بوبراند ، به قله کوه آتوس در زمان خشایارشاه، جهت ثبت نقشه برداری برای ساخت دالانه یا کانال آبی است.

که کشتی‌های نیروی دریایی ایران از آن گذر کنند. ادموند هیلاری و تنسینگ نورگی از سمت جنوبی اورست(8848متر) در نپال در سال 1953 و برای اولین بار آنرا فتح کردند.

برای کوهنوردی سالم و کم خطر داشتن ابزار الزامی است.

لوازم مربوط به کوهنوردی:

1-چادر کوهنوردی:یکی از مهم‌ترین ابزار هایست که جای اسکانی محکم و مقاوم برای کوهنورد در کوهستان است و حجم کم کارایی بسزایی دارد.
2-کیسه خواب
3-کفش مخصوص کوه
4-کاپشن گورتلکس
5-کاپشن پلار
6-کوله‌پشتی
7-باتوم کوهنوردی
8-دستکش
9-کلاه مناسب فصل
10-بادگیر
11-جوراب کلفت
12-فلاسک چایی
13-بطری آب
14-وسایل شخصی مانند: قاشق، چنگال، چاقو….
15_چراغ قوه
16-وسایل کمک خوراکی مانند: فندک، نمک،….
17-کیف کمری برای نگهداری وسایل ضروری حفظ حیات

منابع : دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 5 =